I4 Camí de Sant Llorenç i dels Horts de Cala’n Porter

Punt de partida i d’arribada: Poblat talaiòtic de Torre d’en Galmés fins al barranc de Cala en Porter.

Distància aproximada: Camí de Sant Llorenç 1,37 kms.; Camí dels Horts de Cala en Porter 1,77 kms.; TOTAL APROX. 3,14 Kms.

Durada aproximada (a peu): 45 minuts.

Paviment: 94% terra ; 6% asfalt.

Altitud màxima: 109 metres. En el pàrquing del poblat talaiòtic de Torre d’en Galmés.

Altitud mínima: 15 metres. A l’arribada al barranc de Cala en Porter.

Desnivells importants: Aquest recorregut no presenta cap pujada o davallada considerable a tenir en compte.

Dificultat: Fàcil.

Ciclabilitat: 100%.

Punts negres: Aquest recorregut no presenta cap encreuament amb vials de trànsit intens.

Béns etnològics: Paret seca amb acabament d’esquena d’ase, botadors, sistemes de recollida d’aigua de la teulada a la cisterna, aljubs o cisternes, eres, bouers, garita, corrals, poblat de Torre d’en Galmés, arbres singulars (pacaners), etc.

Descripció:

Iniciarem aquest recorregut des del pàrquing del poblat talaiòtic de Torre d’en Galmés per on passa el camí de Sant Llorenç. Aquest camí passa entre el poblat talaiòtic i el lloc del mateix nom i comença abans d’arribar al pàrquing del poblat connectant amb el camí de sa Barrerassa. Nosaltres farem un tram d’aquest camí.

Just sortim del pàrquing girarem a la dreta en direcció sud i anirem pel camí de terra fent baixada.

En els primers metres cal destacar les síquies que hi ha damunt les parets seques que van fins a un gran safareig que podem veure a la nostra esquerra dins les tanques a menys de 100 metres.

El camí, ben delimitat entre parets seques, continua fent baixada passant per tanques que ens ofereixen poques referències visuals properes.

Després de gairebé un quilòmetre des del començament, veurem a la nostra dreta l’accés al Camí de Cavalls que connecta amb la carretera militar de Llucalari. Nosaltres seguirem recte i davallant pel Camí de Sant Llorenç que al llarg d’uns 350 metres aproximadament coincideix amb el Camí de Cavalls.

El Camí de Cavalls farà un gir de 90 graus cap a l’esquerra (llevant) i deixarem el Camí de Sant Llorenç que a partir d’aquí és de titularitat privada i arriba fins al lloc del mateix nom i de nou a la carretera de Llucalari.

En aquest punt comença el Camí dels Horts de Cala en Porter coincidint amb el Camí de Cavalls.

El primer tram, força planer, discorre per la marina i al cap de pocs metres deixarem a la nostra dreta el camí de Torres d’Avall que ens duria cap als llocs de Son Esquella, Binisegarra i Torranova.

A mesura que avançam pel Camí dels Horts de Cala en Porter (Camí de Cavalls) ens anirem endinsant en el barranc i a poc a poc la caminada s’encaixarà entre els penyals fins que arribem a la part més baixa on hi ha tots els hortals. Aquí el camí es bifurca però hem de continuar per la nostra esquerra ja que l’altre opció és el camí privat que dóna accés a les cases i horts de la vessant més occidental del barranc.

Uns pocs metres després passarem per darrera de Son Vidal i abans de passar el pont que hi ha damunt del torrent podrem observar dos pacaners (noguers americans) catalogats com a arbres singulars.

En aquest punt conflueixen diferents camins i podem triar altres itineraris o bé tornar al punt de partida.