I3 Camí de Torralbes i de Cotaines

Punt de partida i d’arribada: Poblat talaiòtic de Torralba d’en Salort. Carretera d’Alaior a Cala’n Porter.

Distància aproximada: Camí de Torralbes 3,15 kms.; Camí d’Algendar 1,15 kms.; Camí de sa Serra 1,25 kms.; Camí de Cotaines 2,30 kms.; TOTAL APROX. 7,85 kms.

Durada aproximada (a peu): 2 hores.

Paviment: 31% terra ; 69% asfalt.

Altitud màxima: 135 metres. En el Camí de Cotaines a l’alçada de Bellver.

Altitud mínima: 93 metres. En el darrer tram del Camí d’Algendar, 1 kilòmetre abans de girar pel Camí de sa Serra.

Desnivells importants: Aquest recorregut no presenta cap pujada o davallada considerable a tenir en compte.

Dificultat: Mitjana. Tot i no tenir desnivells importants i el camins estan en bon estat.

Ciclabilitat: 100%.

Punts negres: Perill de trànsit rodat. Sobre el croquis apareix el símbol d’exclamació dintre del triangle.

Béns etnològics: Paret seca amb acabament d’esquena d’ase, botadors, sistemes de recollida d’aigua de la teulada a la cisterna, aljubs o cisternes, eres, barraques de porc, quadres, bouers, garita, menjadores, poblat de Torralba d’en Salort, sínia, etc.

Descripció:

Per començar aquesta caminada ens haurem de desplaçar fins al poblat talaiòtic de Torralba d’en Salort que es troba a peu de la carretera d’Alaior a Cala en Porter. Des del pàrquing travessarem la carretera cap a llevant i entrarem dins el camí de Torralbes. Tot el primer tram del recorregut el farem per un paviment de terra que es troba en bones condicions per caminar i anar en bicicleta de muntanya.

En els primers metres farem una petita devallada fins arribar a passar per devora d’un safareig de dimensions considerables que deixarem a la nostra esquerra a dins d’uns hortals d’arbres fruiters. En aquesta mateixa alçada i dins el camí també trobarem uns antics bevedors pel bestiar.

A partir d’aquest punt començarem a pujar tot i que en cap moment ens trobarem un desnivell important que ens dificulti la caminada. En aquest tram de pujada hi ha parts del recorregut on la paret seca és força elevada i no ens deixa veure bé el paisatge.

Després d’uns dos quilòmetres des del inici de la sortida, passarem per Sant Rafel a la nostra esquerra mentre que a la dreta tindrem el lloc d’Alcaidús. En aquest sector el camí passarà a ser asfaltat i trobarem una sínia que, tot i estar abandonada, encara es poden apreciar els seus mecanismes de funcionament. En aquest mateix indret trobarem dues cisternes o pous sense cap mena de protecció. Vigileu si anau amb infants!

Seguim el nostre camí i un poc després veurem a la nostra esquerra l’accés a la carretera general que travessant-la connecta amb el Camí de Rafal Rubí on podem veure les dues navetes funeràries que reben el nom del mateix camí.

Nosaltres seguirem per la nostra dreta i uns metres més tard arribarem a Binifaell Nou on hi ha la ratlla que separa els municipis d’Alaior i Maó. A la nostra esquerra el camí és de terra i seria la continuació del Camí de Torralbes que dins el terme municipal de Maó és anomenat Camí de Binifaell i arriba fins a la carretera general.

Seguirem per la dreta pel paviment asfaltat ja dins el Camí d’Algendar de Maó en direcció sud-est i passarem per diferents cases, estàncies i tanques fins arribar a una cruïlla de camins. A la nostra esquerra tenim el Camí de Talatí, recte la continuació del Camí d’Algendar, i nosaltres girarem a la nostra dreta en direcció a ponent pel Camí de Cotaines que dins el terme de Maó rep el nom de Camí de sa Serra.

En els primers metres, si ens fixem a la nostra dreta, podrem observar unes menjadores pel bestiar a la paret seca així com una barraca de porc en un segon pla.

El camí continua essent asfaltat i es troba en molt bones condicions. Trobarem diferents cases i propietats amb topònims semblants que ens donen una idea de les parcel·lacions familiars que han patit aquestes terres; Montplé, Montplé Nou, Montplé Petit, Bellver, Bellver Nou, Bellvenet…

A mig camí haurem passat per la ratlla que ens indica que tornam a ser dins el terme municipal d’Alaior, i després d’algunes cases el recorregut el farem entre tanques amb poques referències visuals fins a arribar a l’encreuament de nou amb la carretera d’Alaior a Cala en Porter. Si la travessem enllaçarem amb el Camí de s’Alblagai que uns metres després connecta amb el Camí de Torralbenc on s’inicia l’itinerari 5.

Si giram a la nostra dreta cap al nord en direcció Alaior arribarem, després de poc més de dos quilòmetres, al nostre punt de partida.

Si hem anat a peu, i no en bicicleta, en el camí de s’Alblagai hi ha diferents amples per poder estacionar el cotxe si hem anat prèviament per deixar-ne un.