I1 Camí Vell del Toro, Camí d’en Kane, d’en Boix i des Cos

Punt de partida i d’arribada: Nord del casc urbà. L’itinerari comença devora l’església de Sant Pere Nou pel camí Vell del Toro.

Distància aproximada: Camí Vell del Toro 969 mts.; Camí d’en Kane 343 mts.; Camí d’en Boix 473 mts.; Camí des Cos 225 mts.; TOTAL 2 quilòmetres.

Durada aproximada (a peu): 30 minuts.

Paviment: 25% terra ; 75% asfalt.

Altitud màxima: 142 metres a la connexió Camí Vell del Toro i Camí d’en Kane, i es manté en aquesta altitud aproximadament fins a la connexió del Camí d’en Kane amb el Camí d’en Boix.

Altitud mínima: 127 metres. Després d’haver deixat a mà esquerra l’inici del Camí Vell des Migjorn.

Desnivells importants: Aquest recorregut no presenta cap pujada o davallada considerable a tenir en compte.

Dificultat: Molt fàcil, recorregut força planer per camins ben delimitats.

Ciclabilitat: 100%.

Punts negres: Perill de trànsit rodat. Sobre el croquis apareix el símbol d’exclamació dintre del triangle.

Béns etnològics: Paret seca amb acabament d’esquena d’ase, botadors, portells amb forma d’arc, sistemes de recollida d’aigua de la teulada a la cisterna, aljubs, eres, safarejos, antic cementiri civil d’Alaior, molí fariner d’en Pujol, etc.

Descripció:

Iniciarem la caminada a la sortida que hi ha al nord del nucli urbà a l’ermita de Sant Pere Nou. Fent cap de cantó veurem l’inici del Camí Vell del Toro. No es troba senyalitzat i com a referència veurem un post de llenya indicant que seguint aquestes panells podem arribar a Es Mercadal tot i que nosaltres no sortirem d’Alaior.

Hem iniciat el recorregut en direcció a ponent però en tan sols 40 metres girarem a la dreta en direcció nord seguint el camí. Just 30 metres després hi ha, a la nostra esquerra, un altre camí cap a una propietat privada. En trobarem més d’un però nosaltres sempre anirem pel camí d’enmig i seguint l’itinerari asfaltat. Mirant cap al nord-oest veurem la muntanya del Toro que dóna nom a aquest camí.

A poc més de 200 metres des de l’inici del nostre recorregut, trobarem a mà esquerra el Camí Vell de Migjorn, que està senyalitzat i arriba fins els plans d’Alaior, travessa la carretera general i finalment enllaça amb l’actual carretera des Migjorn Gran. Si en un altre jornada volguéssim fer aquest recorregut, podríem conèixer altres camins del terme municipal d’Alaior com són els camins d’en Medina, o des Becs.

Just a la bifurcació entre el Camí Vell des Migjorn i Camí Vell del Toro, hi ha una caseta a peu de camí que ens pot servir per explicar als més petits com es recollia l’aigua a totes les cases de Menorca ja que podem veure una part de la canalització feta amb teules des de la teulada fins a la cisterna.

Si ens fixem en alguns topònims de les estàncies i habitatges del recorregut podrem deduir la presència d’altres béns etnològics.

El passeig transcorre entre paret seca i a la nostra dreta s’eleva fins a més de dos metres ja que hi ha més habitatges que no pas a l’altre banda on podem observar el paisatge que ens envolta. Les plantes enfiladisses com l’heura, la vidalba, l’aritja, etc. Amaguen, en bona part, la paret seca i si anem atents també veurem antics portells als habitatges i hortals en forma d’arc.

En finalitzar el Camí Vell del Toro girarem a mà dreta i farem uns 350 metres pel Camí d’en Kane. No hi gaire trànsit però hem de vigilar perquè només disposem d’un petit caminoi molt estret a mà dreta i en els darrers 50 metres haurem de caminar per damunt l’asfalt.

Arribarem a una petita esplanada on es troba l’antic cementiri civil d’Alaior. Si continuéssim recte pel camí d’en Kane arribaríem a l’actual cementeri municipal del poble. Nosaltres girarem a la dreta en direcció sud i entrarem per un camí de terra que no té cap senyalització tot i que al final d’aquest mateix veurem un cartell indicant-nos de que es tracta del Camí d’en Boix. Aquest topònim fa referència a un arbust que va ser molt estès temps enrere però sembla ser que va patir de valent l’actuació dels carboners. Actualment, ja no en trobem de forma natural a Menorca. Les fulles d’aquest arbust eren l’aliment quasi exclusiu del Myotragus balearicus.

Anant pel Camí d’en Boix travessarem les instal·lacions del Club Hípic d’Alaior i per diferents tanques on, amb certa dificultat, podrem observar qualque element etnològic com per exemple un aljub, un safareig i una era, i finalment passarem per les instal·lacions de la pista de carreres d’automodelisme per arribar al Camí des Cos on haurem de vigilar de nou amb el trànsit tot i que l’amplada del camí ens permet caminar amb certa tranquil·litat. Just hem iniciat aquest darrer tram, podrem veure a menys de 250 metres el molí des cos i el nostre punt de partida i arribada.

Camins: C49, C3, C2, C37.